17 Kasım 2009 Salı

kelimeler ve bazen'ler...

kelimeleri seviyorum diyeyim en basit haliyle. onlarla oynamayı. bir örgüyü söker gibi eklerini söküp atıp köklerine dokunmayı. sonra bağlantılar keşfetmeyi. bir kelimenin arkasına takılıp kaybolmayı. bir kelimenin etrafına bir hikaye örmeyi... seviyorum işte.

bazen sadece bir kelimeyi düşünüyorum. hangi yollardan geçmiş olabileceğini; kimlerin diline dolanmış olabileceğini; kimlerin ona kendinden birşey kattığını, kimlerin onu tükürüp attığını... işte öyle şeyleri merak ediyorum. bazen de düşünmeye yeni başlayan bir çocuk gibi "iyi ama bunu neden böyle isimlendirmişler ki?" diyorum. çok keyfi geliyor evet herşey. masaya, masa demek; kedere, keder; saçaklı diye bir kelime uydurmak... tuhaf ve çocuksu bir heyecan duyuyorum bu acemi düşünme alıştırmalarında.

mesela bazen alıyorum bir kelimeyi, diğer dillerdeki anlamlılarıyla karşılaştırıyorum. diyelim ki kahvaltı. kahve altı. demek ki kahve'nin türk kültüründe ayrı bir yeri var diyorum. sonra ingilizce'sine bakıyorum: breakfast. break fast. yanisi oruç açmak. ispanyolca'sı da desayuno, yanisi oruç açmak. enteresan geliyor bu bana. heyecanlı birşeyler dönüyor burada. öyle değil mi? gece boyu birşeyler yemediğimiz için sabahleyin oruç açmış oluyoruz kahvaltıyla. sonra da ayşe hanımlar'da kahve içeceğiz. bir bardak su ile ağzımızdaki diğer tüm tatları silip kendimizi kahveye vakfedeceğiz... hepi topu sabahları yediğimiz öğün ama yerleri başka değil mi başka dillerde ve tabi başka kültürlerde?

bir kelimenin diğer dilde yoksa yansıması - ki olmuyor değil- nasıl olur o zaman diyorum? böyle nasıl derler?... korkuyorum. anlayamamaktan. eksik kalmaktan. gözümün önüne aynaya bakıp da yansımasını göremeyen bir kadın geliyor. kadın kendini yok sanıyor...

kelimeler beni heyecanlandırıyorlar.

fakat bazen....

hüzünlendim, desem; olmuyor. efkar, yerini tutmuyor. bazen "çok sevinçiliyim" demek de tam oturmuyor. bazen işte olmuyor.

öyle zamanlarda....

istiyorum ki başka bir dil keşfedeyim. kelimesiz.

3 yorum:

Moonshine dedi ki...

pek sevdim bu yazini!

kibrit kutusu dedi ki...

pek sevindim ben de!

aslı dedi ki...

http://www.youtube.com/watch?v=tyyPNDPZvZs

Words are useless, especially sentences